понедельник, 24 ноября 2014 г.

Узагальнення і систематизація знань по темі «Іменник»



Тема:   Узагальнення і систематизація знань по темі «Іменник»
Мета:  систематизація знань по темі «Іменник», узагальнити матеріал і          перевірити рівень його засвоєння, розвивати нестандартне мислення, вдосконалювати уміння учнів приміняти знання в іграх; виховувати любов до рідної мови
Тип уроку: урок-гра-круїз
(На фоні відеозапису морського прибою)
А мова, як море…Так один поет порівняв нашу мову з цим дивовижним витвором природи – морем.
-           Діти, скажіть, будь ласка, як називається художній засіб, використаний у вислові : « А мова, як море»?
(відповідають учні)
-          Молодці. А тепер давайте пригадаємо, що ж таке порівняння.
-          Яку ж спільну ознаку автор помітив між морем і мовою? (відповіді учнів). А щоб точніше зрозуміти – тримайте підказку: я пропоную вам уявити іще одне дивовижне і по-своєму чарівне море, яке описав у своїй творчості видатний український письменник І. Нечуй-Левицький.

 ( слайд №2 )
 портрет     І. Нечуя-Левицького і цитата: «Понад самим берегом в’ється  в траві стежка через усе село. Підеш тією стежкою, глянеш кругом себе і скрізь побачиш зеленне-зелене море верб, садків, конопель, кукурудзи та густої осоки…»

-          Діти, яким словом можна замінити іменник море у словосполученні «море верб» ? ( багато ) Отож багатство, краса, велич -  ось ті спільні ознаки, які так просто помітили письменники між мовою і морем, чи навіть морем зелені. Але ж є ще одне дивовижне море. Море, яким ми пливемо щодня. А кожен новий урок – це нова тиха і неповторна гавань у морі… ( діти продовжують) знань. Добре. То ж тепер вам і загадку буде нескладно відгадати: «У якому морі не можна потонути?». Так, у морі знань!
 Саме тепер слід почати сьогоднішній круїз, а здійснимо ми його відомим нам курсом – ми знову завітаємо до добре знайомої гавані «Іменник» і пригадаємо усі правили, за якими в ній живуть. Тому у зошитах слід зробити перші записи, як це роблять щоразу капітани морських суден.
 А епіграфом уроку візьмемо слова Миколи Бажана: «Священне море мови омиває затоки розуму й любові береги».

 (Слайд №3 портрет Миколи Бажана і епіграф уроку)

 Крім того, хотілося б нагадати, що на кожному кораблі є рятувальники. Той, хто добре засвоїв  правила, зможе допомогти товаришам у біді. То ж рушаймо!  А вирушимо ми трьома шлюпками з дуже гарними назвами
1)      море (капітану вручається синій галстук) ;
2)      море зелені (капітану вручається зелений галстук);
3)      море знань (капітану вручається червоний галстук).
 А щоб наша подорож не була нудною, давайте у гру пограємо. Вона усім вам добре знайома, і називається вона «Третій зайвий». Учні називають слово, яке вважають зайвим і аргументують свою відповідь. (групи отримують картки, перевірка через слайди).

Завдання  для І групи:
1)      моряк, штурман, острів;
2)      дельфін, штурвал, компас

 Завдання  для І І групи:
1)      кенгуру, цунамі, шторм;
2)      Токіо, фламінго, пароплав


 Завдання  для І І І групи:
1)      Європа, лайнер, Крим;
2)      криголам, яхта, Італія
 
  Слайд
  Словникова робота ( лексичне значення слова цунамі)

 Робота біля дошки.
 Визначити відмінки іменників у реченні.
 Якби море було  чорнилом, то швидше висохло  б море, ніж слова. (І. Ви-хованець)



Слайд №7     Гра «Сортування»
 Із вірша учениці 8 класу  Рахуби Катерини «Синє море» випишіть:
1         група – іменники 1 та 4 відміни;
2         група – іменники 2 та 4 відміни;
3         групи – іменники 3 та 4 відміни
 Вірш  «Синєє море»

 Синєє море піниться,
 Ніби про щось шепоче.
 Білая хвиля міниться
 Дивними барвами ночі.

 Та  море не може сказати,
 Соромлячись все вагається.
 Не кожному честь дано знати
 Від чого у хвиль серце крається.

 Вже вдосвіта чайка завмерла,
 Вдивляючись в далеч синю,
 А хвилі біжать навперейми,
 Гойдаючи сумно піну.

 Чому ж це так важко море
 Об берег нудьгу розбиває.
 Та схоже, що в моря горе,
 Таке, як в людей буває.

 Орфографічна хвилинка. Гра «Допоможіть потопаючим».
 Коли лунає сигнал SОS, слід поспішати на допомогу. Перед вами такий сигнал (корегування тексту)
 Слайд  № 8
 Пише вам моряк не вдаха
 (ще у школі дав я маху).
 Мріяв пів світу побачити,
 синім морем поплавати.
 І от результат: з курсу збився,
 На острові пустому опинився.
  Тут є лише якісь пташки.
 Вони похожі на колібрів
  Такі ж маленькі й неважкі,
 Бо дуже дрібного калібру.
 У вчителя Ірини Валєровни
 Прошу вибачення, що був неуком.
 До-по-мо-о-о-жі-і-ть!!!
 Встановіть, яких правил не засвоїв у школі цей горе-моряк.

 Випереджаюче завдання. Гра «Відгадай задумане».
 Кожна група підготувала загадку про певну граматичну категорію іменника чи орфограму. Дістають чарівні скриньки чи чарівні конверти.

 1 група із скриньки дістає диск, пенал, кактус ( задумано - 2 відміна)

 2 група із скриньки дістає пів’яблука, півцукерки, півбублика
 ( орфограма  пів-  з іменниками)

 3 група із конверта дістає кілька фото вчителів (відповіді – правопис імен по батькові)

 Слайд  № 9 Підсумок уроку  
 Незакінчене речення: «Я добре засвоїв, що…»
 Оцінки за урок
 Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи, написати твір-мініатюру «Іменник- вірний друг».










Комментариев нет:

Отправить комментарий