понедельник, 24 ноября 2014 г.

Звертання. Розділові знаки при звертанні.



Тема: Звертання. Розділові знаки при звертанні.
Мета: дати поняття про звертання,  формувати уміння визначати звертання у реченнях, правильно інтонувати речення із звертаннями, розрізняти поширені і непоширені звертання, вживати звертання в усному і писемному мовленні, розвивати логічне мислення, емоційну сферу учнів, дослідити використання звертань у різних стилях мовлення.
Виховна мета: виховувати в учнів уміння проявляти ввічливість, відчувати почуття інших людей.
Тип: урок-експеримент, урок-дослідження
Обладнання: підручник, презентація, відеосюжет, ляльки, схеми
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
 Відеосюжет (Дорогі діти, перш ніж я зайду до  класу, прошу прослухати коротеньке оголошення. Сьогодні на уроці дозволяється сміятися, якщо вам  смішно, дивуватися, якщо вам дивно, виражати інші емоції і, звичайно, бути уважними та активними. Домовилися? Я не чую…)
(занадто заклопотана, байдужа до дітей , мимохідь вітаюся)
-          Добрий день. Щось не так (сама до себе, виходжу з класу).
-         Добрий день, діти! (знову виходжу з класу). Спробую ще інакше.
-         Добрий день, дорогі діти! Доброго дня, шановні гості!
Щойно ви стали свідками цікавого експерименту. Підведемо його результати. Скажіть мені , будь ласка, що спільного і відмінного ви помітили у цих трьох ситуаціях?
А я хочу сказати про свої висновки. Спершу ви були байдужі, потім – зосереджені, і ,насамкінець, задоволені!
Тому мені б дуже хотілося, щоб ви зберегли цей настрій до кінця уроку. І, як ви вже здогадалися, мова сьогодні піде про звертання
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Спробуємо прослідкувати це мовне явище через призму  стилів мовлення та різних видів мистецтва. Починаємо роботу і спочатку  запитання на повторення:
ü Які ви знаєте стилі мовлення?
ü Які ви знаєте види мистецтв?
      Спробуйте, дорогі діти,  пригадати, з чого починається ваш день?
      А чим ваш день найчастіше закінчується?
Ну, а що буває протягом дня, ми спробуємо зараз підглянути… (відеосюжет)
ІІІ. Формування умінь і навичок
Який стиль мовлення ілюструє даний діалог?
Чи були використані у діалозі звертання? Записуємо у ліву колонку.
 Як ви вважаєте, що почувала Таня, коли Денис вперше до неї звернувся. Яка народна приказка може передати її почуття. ( Гостре словечко коле сердечко)
Мудра порада слайд № 7
Чи згодні ви примінити цю пораду?
Я хочу в цьому переконатися, тому пропоную наступний  експеримент. Потрібно три добровольця.  Кожен отримує картку із завданням.
Гра «Чарівник»
*    Хлопчик –зв’язківець. Твоє завдання зачинити двері, після того , як один учасник вийде і потім його за нашим проханням запросити.
*    Чарівник . Спочатку вийти за двері, а після запрошення отримати завдання.
*    Завдання для учениці. Назви, будь ласка, як ти хотіла, щоб тебе називали.
*    Завдання чарівника. Спробуй звернутися до Аліни так, як вона б того хотіла
Запис поширених звертань у праву колонку
А тепер – скринька. Як ви думаєте, що в ній? Ні,  я хочу вас пригостити. Дістаю гниле яблуко. Хто хотів би отримати такого гостинця? Ніхто? Тоді ось цей,  хто б хотів? (Дістаю виноград ) Уявіть собі,  і яблуко, і ці бубочки – це слова, які ми говоримо. Отже якими вони можуть бути? Гнилими і солодкими. Ще одна порада. Слайд № 8
А тепер відправимося у подорож у часі. Зазирнемо в майбутнє.
Слайд №  9 (машина часу)
Діти, рік назад на відкритому уроці я пригощала вас виноградом. Чи не могли б ви пригадати , який він був на смак?
 Я була впевнена, що вам він сподобався. Тому все, що тоді залишилося,  я приховала і тепер знову хочу вас пригостити. Хочете скуштувати? Чому? А доведеться… (дістаю родзинки). Тож, дорогі  шестикласники, запам’ятайте, що солодкі слова ніколи не стануть гіркими, з часом вони можуть стати ще солодшими.
 Повертаємося  у свій час.
Робота в зошитах
Дорогі діти, ніколи не забувайте про мудрі поради.
Ви отримували завдання повторити казку «Колобок». Коротка інсценізація.
Цю казку ми повторили іще з однією метою. Я помітила, що діти забувають схему речень із звертаннями. Тому цей персонаж буде підказкою.
Розглядаємо схеми.
За якою схемою будували речення ті персонажі, які зверталися до колобка? За першою.
Найчастіше казки розповідали, щоб дитина заснула.  Засипають діти і під колискові пісні. (звучить колискова)
-         Діти, поміркуйте і дайте відповідь на запитання: « Чи можна звертатися до неживих предметів?»
Завдання
Прочитайте речення. Перебудуйте їх так, щоб підмети стали звертаннями. Які речення за метою висловлювання ви утворили.
·        Книга – джерело знань.
·        Весна-красна природу пробуджає і людей всіх звеселяє.

Ø Перегляньте ще один сюжет і побудуйте речення, використавши риторичне звертання.
 Далі розглянемо картину художника   І. Рєпіна  «Запорожці пишуть листа турецькому султану».
-          Як ви думаєте з чого вони почали?
-         Зразком якого стилю мовлення є офіційне листування сьогодні?
-         А хто з вас знає, який лист найбільший, і хто його написав? (Це – Біблія.)
-         Зразком якого стилю мовлення є ця книга?
Перегляньте цитати, виберіть речення із поширеними звертаннями.
ІV.     Домашнє завдання
Гра «Хамелеон»
Умови . Ви постійно змінюєтеся. То ви мої сусіди, то ви мої колеги, то ви мої учні
Завдання. Побудуйте речення про мене, кожного разу використовуючи нове звертання (повторювати не можна) в залежності від того , ким ви мені доводитеся.
Ø Ви мої учні
Ø Ви мої колеги
Ø Ви мої сусіди
Ø Ви мої онуки
Ø Ви автовідповідачі  мобільного зв’язку
Підсумок уроку

Комментариев нет:

Отправить комментарий